Savoa mediassa

Tutustu referensseihimme sekä katso mitä meistä on kirjoitettu mediassa.

Miten terveydenhuollossa potilaan hoitopolku aloitetaan oikein?

15.5.2023

Savoa Partnersin Pia Luukkonen kirjoittaa Klinik Healthcare solutionsin vierasblogiin.

Pia Luukkonen peräänkuuluttaa kokonaisvaltaista ajattelun muutosta, jotta terveydenhuollon digitaalisten asiointikanavien käyttöasteet saadaan kasvuun.

– Digitaalisten asiointikanavien käyttöasteen nostamisen osalta unohdetaan, että kaiken pitäisi lähteä ihan alusta eli potilaan hoitopolun ensimmäisestä pisteestä, jossa potilaalla on vaiva ja hän tarvitsee yhteyden terveydenhuollon ammattilaisiin. Perinteisesti toimintamalli on ollut sellainen, että potilas suuntaa terveysasemalle tai soittaa sinne. Nämä kaksi yhteydenottoväylää aiheuttavat tutkitusti pullonkauloja.

Tarvitaan kokonaisvaltainen ajattelun muutos esimerkiksi potilaan hoitoon hakeutumiseen. Tähän muutokseen pitää integroida digitaalinen palvelu. Suurin haaste prosessissa on, ettei nähdä kokonaisuutta, joka vaikuttaa hoidon tarpeen arviointiin.

Pia Luukkosen mukaan haaste on globaali. Osassa maita on Suomeakin perinteisemmät toimintamallit, joissa varataan suoraan aika tietylle lääkärille.

Kun asiakkaita pompoteltiin ja hoitajat olivat töykeitä, oli muutos välttämätön – nyt Hyrylän terveysasemalla hoitoon pääsee heti

Yle 2.3.2020

Hyrylän terveysasemalla Keski-Uudenmaan Tuusulassa ei ole jonoja lääkärin vastaanotolle. Uusi toimintatapa on murtanut perinteisen ajattelun. Tuusulassa on pohdittu aivan uudella tavalla, miten työt järjestetään.

Muutos on valtava. Aiemmin Hyrylän terveysaseman kiireettömän hoidon lääkäriajat menivät yli kuukaudenkin päähän.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän avopalveluiden päällikön viransijaisena toimiva Päivi Mäkelä-Bengs sanoo, että muutos oli ainoa mahdollisuus.

Terveysasema toimii ilman ajanvarausta

Lääkärilehti 6.9.2019

erveysasema voi toimia näinkin: Ei ole perinteistä ajanvarausta eikä jakoa kiireellisiin ja kiireettömiin potilaisiin.

Sen sijaan on yhteyshenkilö, jolle potilas voi soittaa.

Näin toimitaan Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän eli Keusoten Hyrylän, Kellokosken ja Jokelan terveysasemilla.

Yhteyshenkilö on sairaanhoitaja, joka työskentelee tiimihuoneessa. Siellä on 2–3 hoitajaa ja 1–3 konsultoivaa lääkäriä, joilta hoitaja voi kysyä neuvoa tai siirtää asian heille. Lääkäri päättää, haluaako hän antaa neuvot hoitajalle, soittaa itse potilaalle tai kutsua käymään vastaanotolla, kenties laboratoriokokeiden kautta.

Kiinnostuitko?

Lähetä meille yhteydenottopyyntö, tai ole yhteydessä meihin.